معرفی وبلاگ
سال جهاد اقتصادی همه با هم دست در دست هم نتایج جهاد اقتصادی را در زندگی مردم ملموس تر کنیم.
صفحه ها
دسته
برترین مطالب
دسترسی سریع
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 114935
تعداد نوشته ها : 107
تعداد نظرات : 5
Rss
طراح قالب
موسسه تبیان

اختصاصی مهر/
موفقیت دانشمندان ایران، آمریکا و چین در یک پروژه مشترک هسته‌ای
محقق کشورمان از اجرای یک پروژه بین المللی در حوزه جوش هسته ای خبر داد و گفت: در این پروژه محققان کشورهای ایران، آمریکا، استرالیا و چین زیر نظر آژانس موفق به انجام جوش هسته ای بدون استفاده از رادیواکتیو شدند.

دکتر محمود قرآن نویس رئیس مرکز تحقیقات فیزیک پلاسما واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان این مطلب افزود: در حال حاضر سوختی که در نیروگاههای هسته ای برای شکافت هسته ای استفاده می شود رادیواکتیویته است که از بین بردن زباله های این نیروگاهها صدها سال طول می کشد.

وی با اشاره به جزئیات این پروژه توضیح داد: در جوش هسته ای، هسته های سبک D -T جوش داده می شود و یک مقدار نوترون آزاد می شود که این نوترون آزاد شده همان رادیواکتیویته است. در این تحقیقات توانستیم با استفاده از "برم و هیدروژن" عمل جوش را بدون رادیواکتیو انجام دهیم.

رئیس مرکز تحقیقات فیزیک پلاسما واحد علوم و تحقیقات خاطر نشان کرد: در حوزه گداخت هسته ای با 16 کشور دنیا پروژه های مشترک دیگری زیر نظر آژانس بین المللی انرژی اتمی را اجرا کردیم. هدف از اجرای این پروژه دستیابی به انرژی پاک بوده است.

قرآن نویس، گداخت به وسیله لیزر و گداخت با میدان های مغناطیسی را از جمله فعالیتهای این مرکز نام برد و یادآور شد: علاوه بر این کرسی گداخت هسته ای از سوی صندوق حمایت از پژوهشگران به این مرکز اعطا شد.

مشارکت ایران در اجرای پروژه های تحقیقاتی آژانس

مسئول کمیته علمی تخصصی فیزیک نوین با اشاره به بودجه سایر کشورها در حوزه گداخت هسته ای به مهر گفت: آژانس بین المللی انرژی اتمی یک قسمت از برنامه های تحقیقاتی را در زمینه جوش هسته ای به ایران واگذار کرده است که پس از انجام این تحقیقات، نتایج آن در اختیار آژانس قرار داده می شود تا آژانس نتایج این تحقیقات را در اختیار سایر محققان برای اجرا در راکتورهای بزرگ قرار دهد.

قرآن نویس، تعداد زمینه های تحقیقاتی واگذار شده به ایران از سوی آژانس را 12 مورد ذکر کرد و افزود: طبق قراردادی که با آژانس بین المللی انرژی اتمی به امضا رسیده زمینه های تحقیقاتی چون اندازه گیری پارامترها در راکتور، مطالعه ناپایداری در محیط پلاسما، بررسی ساختارها، پروب ها و اندازه گیری ناخالصی ها در دیواره ها به ایران واگذار شده است.

وی کاربرد پلاسما و لیزر در صنعت در پزشکی، نانوتکنولوژی و کاربرد پلاسما در صنعت نساجی را از دیگر زمینه های تحقیقاتی این مرکز نام برد و گفت: محققان این مرکز در سال 88 موفق به انتشار 91 مقاله ISI و یک ثبت اختراع بین المللی در امریکا شدند.
گداخت (همجوشی) هسته‌ای چیست؟

به گزارش مهر، همجوشی عبارت است از جوش هسته های دو اتم سبک تر و تشکیل یک هسته سنگین تر. همجوشی (گداخت) هسته ای یا فیوژن فرآیند عکس عمل شکافت هسته ای است. در فرآیند همجوشی هسته ای هسته های سبک مانند D-T با یکدیگر همجوشی داده شده و هسته های سنگین تر و مقداری انرژی تولید می شود.

برای اینکه همجوشی امکان پذیر باشد هسته هایی که در واکنش وارد می شوند باید دارای انرژی جنبشی کافی باشند تا بر میدان الکترواستاتیکی پیرامونشان فائق آیند. بنابراین دماهای وابسته به واکنش های همجوشی فوق العاده بالا است.


Share
دسته ها : انرژی اتمی
چهارشنبه 1389/3/26 9:31
X