معرفی وبلاگ
سال جهاد اقتصادی همه با هم دست در دست هم نتایج جهاد اقتصادی را در زندگی مردم ملموس تر کنیم.
صفحه ها
دسته
برترین مطالب
دسترسی سریع
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 113560
تعداد نوشته ها : 107
تعداد نظرات : 5
Rss
طراح قالب
موسسه تبیان

حرکت 80 سانتیمتری یک شهر در اثر زلزله
تصاویر راداری سازمان ناسا نشان می دهند زلزله قدرتمندی که در ماه آوریل شهر کالیفرنیا و جنوب غرب ایالات متحده آمریکا را لرزاند کل مرزهای شهر مرزی در کالیفرنیا را حرکت داده است.

به گزارش لایو ساینس، شهر "کلکسیو" در نزدیکی مرز آمریکا - مکزیک تحت تاثیر این زمین لرزه منفی 7.2 درجه ای در حدود 80 سانتیمتر به سوی جنوب کشیده شده است. منشا این زلزله در 52 کیلومتری جنوب و جنوب شرق کلکسیو بوده و طی 120 سال گذشته قدرتمندترین زمین لرزه ای بوده که این منطقه را تحت تاثیر خود قرار داده است.

این اولین باری نیست که یک شهر در اثر زلزله حرکت می کند. زلزله هولناک 8.8 درجه ای شیلی نیز شهر "کنسپسیون" را به اندازه سه متر به سمت غرب جا به جا کرد. این زلزله پنجمین زلزله شدید در تاریخ ثبت شده جهان بوده است. نمونه دیگر از قدرت حرکت دادن شهرها توسط زلزله شهر "لوما پریتا" است که در سال 1989 در اثر وقوع زمین لرزه ای 6.9 درجه ای دو متر به سمت شمال غرب و 1.3 متر به سمت بالا به سوی شمال حرکت کرد.

در طولانی مدت، زمین لرزه ها و جا به جا شدن خطوط گسلها چهره ای جدید به سیاره زمین بخشیده اند. حرکات لغزشی گسل سن آندریاس منجر شده است سن فرانسیسکو سالانه 5 سانتیمتر به سوی لس آنجلس حرکت کند، سرعتی که با سرعت رشد ناخن دست انسان برابری می کند. به گفته دانشمندان این دو شهر طی چند میلیون سال آینده با یکدیگر ادغام خواهند شد.

از سویی دیگر زمین لرزه های قدرتمند می توانند محور حرکتی زمین را نیز تغییر داده و به این شکل طول روزهای زمین را کوتاه یا بلند کنند. برای مثال زمین لرزه بزرگ شیلی طول روزهای زمینی را به میزان 1.26 میکرو ثانیه کوتاه کرده است.

بر اساس گزارش لایو ساینس، سازمان ناسا حرکات شهرها را با استفاده از تصویربرداری رادارها از منطقه ای که زمین لرزه در آن رخ داده به ثبت رسانده است.

به این شکل هواپیمای جت Gulfstream-III با پرواز در ارتفاع 12 هزار و 469 کیلومتری از سیستم گسلی که عامل اصلی زمین لرزه بوده، چهره دگرگون شده زمین در این مناطق را با استفاده از رادار UAVSAR ناسا به ثبت رسانده است.


Share
دسته ها : علوم فیزیکی
سه شنبه 1389/4/8 11:30
X