معرفی وبلاگ
سال جهاد اقتصادی همه با هم دست در دست هم نتایج جهاد اقتصادی را در زندگی مردم ملموس تر کنیم.
صفحه ها
دسته
برترین مطالب
دسترسی سریع
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 114679
تعداد نوشته ها : 107
تعداد نظرات : 5
Rss
طراح قالب
موسسه تبیان

رئیس سازمان زمین شناسی خبرداد:
ایران روی کمربند سرطان مری و معده/ ایجاد رشته زمین شناسی پزشکی
رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور با بیان اینکه گذر کمربند سرطان مری و معده خاورمیانه از ایران آغاز و تا چین ادامه دارد گفت:‌ به دلیل مستعد بودن کشور از جهت شیوع بیماریهای ژئوژنیک اقدام به ایجاد واحد زمین شناسی پزشکی در این سازمان کرده ایم.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدتقی کره ای امروز دوشنبه در اولین همایش بین‌المللی زمین شناسی پزشکی این علم را رشته‌ای نوین در دنیا معرفی کرد و افزود: زمین شناسی پزشکی پل ارتباطی میان علوم زمین و پزشکی و جغرافیا و گستره آن شامل ارتباط عناصر و بیماریها، ژئوشیمی، بیماریهای مسری عفونی، هیدروژئوشیمی، آلودگی معادن، رادیوژنها، بیماریهای مزمن، ژئومیکروبیولوژی و ژئوبوتانی است.

رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشاف معدنی کشور، سازمانهای زمین شناسی اتحادیه اروپا، ایالت متحده، چین و مرکز کنترل حفاظت بیماریهای آمریکا را از مجموعه‌های فعال در حوزه زمین‌شناسی پزشکی نام برد و اضافه کرد: سازمان زمین شناسی ایران نیز با سابقه کمتر از کشورهای دیگر تحقیقات گسترده‌ای در بخش زمین‌شناسی و اکتشاف معادن به دست آورده به گونه‌ای که در حال حاضر توانسته با برخی از کشورها چون قزاقستان، ترکیه، عراق، لیبی، ونزوئلا، کلمبیا، بولیوی و پرو پروژه‌های مشترکی را تعریف و اجرایی کند.

وی به پروژه‌های این سازمان اشاره کرد و یادآور شد: به منظور بررسی عوامل بیماری با منشاء زمین شناسی طرح‌های مطالعاتی زمین شناسی پزشکی در استانهای گلستان و طرح مطالعه ژئوبوتانی در استان مازندران را اجرایی کردیم این دو طرح از جمله مصوبات هیئت دولت در سفرهای استانی است.

کره‌ای همچنین طرح مطالعه زمین شناسی- دامپزشکی کشور، طرح مطالعه زمین شناسی - پزشکی تهران در مقیاس یکصد هزارم، تهیه اطلس زمین شناسی- پزشکی و اطلس زمین شناسی- دامپزشکی کشور و مطالعه آبهای زیرزمینی و مطالعه مواد پرتوزا را از جمله پروژه‌های تحقیقاتی این سازمان نام برد.

وی همچنین از عضویت رسمی این سازمان در انجمن بین‌المللی زمین ‌شناسی- پزشکی خبر داد و یادآور شد: سازمان زمین شناسی کشور به عنوان اولین سازمان زمین شناسی در منطقه خاورمیانه به عضویت رسمی انجمن بین‌المللی زمین شناسی- پزشکی پذیرفته شد و هم اکنون به عنوان نماینده منطقه‌ای این انجمن در سطح کشورهای خاورمیانه مشغول به فعالیت است.

کره‌ای همچنین اضافه کرد: طرح مطالعه ریسک فاکتورهای زمین شناسی موثر در بروز سرطان کمربند سرطان مری آسیای میانه به عنوان یکی از طرح‌های یونسکو، تهیه اطلس نقشه‌های زمین شناسی- پزشکی در منطقه خاورمیانه زیر نظر کمیسیون تهیه نقشه‌های زمین شناسی دنیا، همکاری با آکادمی علوم ارمنستان و همکاری با سازمانهای زمین شناسی کشورهای عضو اکو و کشورهای لاتین و آفریقایی از دیگر طرح‌های این مجموعه است.

رئیس سازمان زمین شناسی همچنین با اشاره به ایجاد رشته مستقل دانشگاهی در سطح تحصیلات تکمیلی در حوزه‌ زمین شناسی- پزشکی در آینده گفت: علاوه بر این، اقدام به ایجاد بانک اطلاعات زمین شناسی- پزشکی کردیم ضمن آنکه اقدام به شناسایی مخاطرات ناشی از غنی شدگی محلی بر روی سلامت در ایران، توسعه همکاریهای بین‌المللی با دیگر سازمانهای فعال در این زمینه و توسعه همکاریهای داخلی در چارچوب عقد تفاهمنامه‌ها از دیگر برنامه‌های آتی این سازمان در حوزه زمین شناسی- پزشکی است.


Share
دسته ها : زمین شناسی
چهارشنبه 1389/3/26 9:21
X